Tuesday, October 21, 2014

PA UNTUK DIA, SYAMNURIEZMIL REVIEW


Novel Syamnuriezmil kali ni, PA UNTUK DIA antara novel yang paling saya suka. Sangat-sangat lah comel watak-watak dalam novel ni. HAN-YARA-ONN. Rasa nak bagi beribu-ribu bintang dan berbijik-biji lemon..hehe.. Sebab saya sukakan novel ni..walaupun agak klise, tp cara penceritaannya amat memikat hati si pembaca (saya lah tu).

PAUD mengisahkan YARA AISYA YAZID (Yara) yang bekerja sebagai PA kepada Tan Sri Wazir. Tapi disebabkan Tan Sri ini dimasukkan ke hospital, secara tiba-tiba Yara mendapat bos baru. Siapa lagi kalau bukan anak bos Tan Sri Wazir, HANANIA WIDAD WAZIR (Han). Han ni pula karakter dia sangat serius. Yara yang happy go lucky ni pun terpaksa ikut cara bos baru dia. Bagi Yara, Han ni bukan taste dia. Di sebabkan rasa tak puas hati terhadap Han, Yara selalu mengadu kepada ONN ANDRE OTHMAN (Onn), si pemilik kedai kopi yang selalu Yara beli untuk bos-bos dia setiap pagi (tapi sejak Han jadi bos dia, dia kena beli teh pulak). Dalam meluahkan perasaan pasal bos barunya kat Onn, rupanya Onn senang dengan Yara dan makin jatuh hati dengan Yara. Dari situlah Yara makin dekat dengan Onn.

Perhubungan Yara dengan Han pula makin tidak sebulu. Sehingga satu hari, Han yang terlanggar ayah Yara. Dari situ lah perangai Han berubah. Dia mula baik dengan keluarga Yara. Tapi Yara ni memang lembab. Rasa Han banyak bagi hint. Tapi kerana ego, dia buat tak tahu dan mula rapat dengan Onn. Onn pula mula meluahkan perasaan. Yara pula walaupun dia suka kat Onn yang selalu menceriakan hatinya, tapi dia masih teragak-agak. Jadi Yara mengatakan pada Onn dia akan memberikan jawapan selepas balik dari Indonesia.

Yara pada mulanya tidak mahu ke Indonesia kerana perlu tinggal ke sana selama sebulan. Tapi disebabkan kesiankan Han, dia mula terima tawaran tersebut. Itu pun disaat-saat akhir. Nyata Han sangat gembira. Pada masa itulah Han mula mengambil tindakan menkucar-kacirkan hati dan perasaan seorang Yara.
Pada masa ni memang suka sangat kat Han. Dia memang bijak dalam memikat Yara walaupun cara dia menyakitkan hati Yara. Sampai satu saat, mula buat Yara cemburu. Tapi Yara tak mengaku. Bila Han yang mula memaksa, dengan tidak berfikir panjang Yara mnelefon Onn dan menerima lamaran Onn. Onn gembira. Han terdiam..Yara??

Apa yang terjadi selepas itu? .. Han atau Onn..siapa yang jadi pilihan Yara..?? Yang pasti Happy Ending dan akan membuat kita tersengih di penghujung cerita.

No comments:

Post a Comment